EĞİTİMDE TİYATRONUN KULLANILIŞ YÖNTEMLERİ

22 02 2007

ROL DAGITIM TEKNİĞİ :

Kimdir Bu? Tekniği gibi öğrencilerin belirgin özelliklerini dolaylı yolla ortaya çıkarmaya yarayan bir tekniktir. Bu teknik aracılığıyla öğrenciler tanınmak istendiğinde, belli tiplerin tanınmasına yardımcı olacak bir oyun seçilmektedir.

Sınıf ya da gruba bu oyunun sahneye konulmasının düşünüldüğü söylenmekte ve oyunda yer verilmiş oyuncuların kişilik özellikleri anlatılmakta ya da oyun öğrencilere okunmaktadır. Öğrencilerden bu rollere uygun kişilerin seçilmesi istenmektedir.

Eğer imkan var ise bu rollerle ilgili yazı çoğaltılarak, yoksa bu rollerin adları öğrencilere yazdırılarak onlara her rolü tanımlayan cümlenin ya da rolü temsil eden adın önündeki boş yere bu rolleri en iyi yapabilecek öğrencilerin ad ve soyadlarının yazılması söylenmektedir. Yazdıklarını kimseye söylememeleri ve göstermemeleri konusunda öğrenciler uyarılmalıdır.

Her öğrenciye ilişkin olarak elde edilen bu bilgiler, öğrencilerin olumlu ya da olumsuz kişilik özelliklerinin tanınmasına yardımcı olmaktadır.

ROL LİSTESİ

1- Kral …………………………………………………………
2- Kraliçe .
3- İyilik perisi…………………………………………………………………………………
4 – Arabulucu ..
5- Neşelendirici …………………………
6- Yalancı………………………………………………………………………………
7- İki yüzlü………………………………………………………………………..
8- Kendini beğenmiş……………………………………………….
9- Ara bozucu………………………………………………
10- Herkesi seven ve yardım etmek isteyen
11- Dürüst, güvenilir olan…………………………………………..
12- Yalnız, kimseyle ilişkisi olmayan……………………………………..
13- Zorba………………………………………………………………………….
14- Oyun bozan, mızıkçı………………………….
15- Güzel konuşan………………………………………………………………..

7- SOSYODRAMA (TOPLUMSAL OYUN):

Oyun (drama) tekniklerinden yararlanarak kişilere insan ilişkileri konusunda gerekli bilinç ve beceriyi kazandırmak için uygulanan bir “deneysel eğitim”” tekniğidir.

Bu uygulamada ilgi, kişilerden çok kümenin ortak sorunlarına yöneltilmektedir. Kişinin diğer kişilerle kurduğu ilişki biçimleri incelenmektedir.

Oyuncular kişileri değil, belirli tipleri canlandırmaktadır. Örneğin; iş arayan bir kişinin nereye nasıl başvuracağı grup üyelerine oynattırılarak, grubun bu ortak toplumsal sorunu incelemesi sağlanmış olmaktadır.

Bu teknik ayrıca, toplumsal çatışmaların çözümünde, kişilerin kendilerinin ve başkalarının değer yargılarını tanımalarında, ortak bir sorun üzerinde çalışma gibi toplumsal beceri ve davranışların geliştirilmesinde de etkili olmaktadır.
Ayrıca bu teknikle sınıf öğretmenleri, sınıf rehber öğretmeni, özellikle de rehberlik uzmanı, belirli bir kişiyle ilgili olmayan sorunların temsili aracılığıyla okul çalışmalarında öğrencilerin duydukları ihtiyaçları ve türlü konulardaki düşüncelerini öğrenebilmektedirler.

8- PSİKODRAMA (RUHSAL OYUN)

Problemi bulunan kişinin iç dünyasını tiyatro özelliği taşıyan oyunlar aracılığıyla açığa vurmasına olanak veren bir tekniktir.

Bu tekniğin amacı; problemli kişiyi kendi isteğiyle sahneye çıkarmak, duygularım ve iç dünyasını grup içinde özgürce ortaya koymasına yardımcı olmak ve bu yolla kişinin uyumuna yardımcı olmaktır. Oyun oynayan öğrenciye hiçbir kısıtlama olmadan istediği kadar süre kullanarak, sahnede duygu ve düşüncelerini rahatça söyleyebileceği anlatılmaktadır.
Psikodramada sergilenen oyunlar, grup üyeleri tarafından dışarıda anlatılmamalıdır.
Psikodrama tekniğini ancak deneyimli uzmanlar ve ruh hekimleri başarıla uygulayabilirler.

9- OYUN TERAPİSİ

Oyun terapisi, tedirgin çocukların içe atılmış isteklerini, bilinç dışı korku ve yılgılarını öğrenmek ve davranış bozukluklarım gidermek için başvurulan bir tekniktir.
Oyun terapisinde çocuk, özgürce oynayabileceği bir odaya konmaktadır. Bu odada bir evde bulunabilecek eşyalar oyuncak olarak yer almaktadır. Çocuk verilen plana göre ya da özgürce oynarken gözlemci çocuğu izlemektedir. Çocuk bu ortamda, içinde tuttuğu ya da bilinç dışından kaynaklanan kinlerini, kızgınlıklarını, korkularım oyuncaklara geçirerek ortaya çıkarmakta ve yaşamaktadır. Gözlemci gerek duydukça çocuğa sorular sormakta, yorum yapmakta ve gerektikçe aydınlatıcı bilgiler vermektedir.
Bu teknik rehberlik uzmanları ve çocuk psikologlarının uygulayabileceği bir tekniktir.


İşlemler

Information

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s




%d blogcu bunu beğendi: